INSTRUCTIE ABSTRACTS
1. medisch-klinische abstracts
2. paramedische abstracts
1. De eisen waaraan de medisch-klinische abstracts dienen te voldoen zijn als volgt:
- Lettertype Arial, grootte 10 pts, to submit the Word document.
- De titel wordt in "vette" hoofdletters weergegeven
- Het abstract bevat maximaal 3000 karakters, inclusief spaties, exclusief afbeelingen en tabellen. Het is toegestaan om
afbeeldingen en tabellen in te voegen, echter mag het abstract dan maximaal 2500 karakters bevatten, exclusief de titel en de
auteurs.
- De namen van de auteurs en affiliaties moeten als volgt worden weergegeven:
PROFILING OF RENAL …..
MH Jansen1, SH Pietersen2, J. de Vries3, MP Kuiper2, R. Lubbers3, GJ van Doorn4, H. van der Dorst1. 1Dept. of Pathology, University Medical Center Groningen, 2Dept of Cell Biology, University Medical Center Groningen, 3Clin. Pharmacology, Charite Univ, Berlin, 4Dept of Nephrology, University Medical Center Groningen
...gevolgd door de rest van de inhoud in MS-Word Arial 10.
Het abstract mag worden aangeboden in zowel het Nederlands als in het Engels en hebben de volgende indeling:
- titel van het abstract (in vette hoofdletters), auteurs en positie van de auteurs, instelling en afdeling.
- inleiding
- methoden
- resultaten
- conclusie
Inleiding:
Aanleiding en redenen voor het onderzoek van het onderwerp. Uitleg van welke theorieën en voorgaande wetenschap ten grondslag ligt aan het onderzoek. Het leggen van nieuwe verbanden, nieuwe discussies en veronderstelling, probleem en doel van het onderzoek
Methoden:
Laat zien hoe het onderzoek werd uitgevoerd. U beschrijft nauwkeurig iedere fase van het onderzoek. Hierin staat informatie over proefobjecten, welke apparatuur is gebruikt, waar het onderzoek is uitgevoerd en hoe het onderzoek eruit zag.
Resultaten:
De resultaten worden beschreven. Dit is puur voor statistische analyse. De auteur legt uit welke statistische methode hij heeft gebruikt en wat de resultaten waren.
Conclusie:
Het interpreteren van de data en het trekken van conclusies. Daarnaast is hier ook het antwoord op de probleemstelling.
2. De eisen waaraan de paramedische abstracts dienen te voldoen zijn als volgt:
Paramedisch abstracts (Evidence Based Practice of Kwaliteitsverbeterproject) moeten in het Nederlandse worden ingediend.
Voor abstracts geldt een verplichte lay-out:
- Gebruik voor het indienen een pdf-document met het Arial lettertype, grootte 10 punts.
- Titel moet vetgedrukt en in hoofdletters worden vermeld.
- Het abstract mag maximaal 3000 karakters bevatten, inclusief spaties en zonder figuur of tabel. Het is
mogelijk om een figuur of tabel in te voegen, dan mag het abstract maximaal 2500 karakters bevatten,
exclusief de titel en de auteurs).
- Auteursnamen en affiliaties moeten worden ingevoerd zoals hieronder in het voorbeeld aangegeven.
HET GEBRUIK VAN…..
M.H. Jansen1, S.H. Pietersen2, J. de Vries3, M.P. Kuiper2, R. Lubbers3, G.J. van Doorn4, H. van der Dorst1. 1Dept. of Pathology, University Medical Center Groningen, 2Dept of Cell Biology, University Medical Center Groningen, 3Clin. Pharmacology, Charite Univ, Berlin, 4Dept of Nephrology, University Medical Center Groningen
…vervolgens de inhoud in Arial 10.
Het abstract voldoet aan de volgende indeling:
-inleiding
-methoden
-resultaten
-conclusie
Inleiding:
Beschrijving projectplan zoals bijvoorbeeld een nieuwe dienst, een nieuw product of een nieuwe werkwijze, waarbij rekening is gehouden dat het project voldoet aan de geldende wet - en regelgeving en de patiëntveiligheid voldoende is gegarandeerd. Daarbij wordt de relatie gelegd met de behoeften van patiënten, de afdeling, de organisatie en eventueel het overheidsbeleid.
Methoden:
Beschrijving van het projectplan met daarin een korte omschrijving van:
1) de eisen die aan het beoogde resultaat worden gesteld. Deze zijn compleet, ondubbelzinnig en niet tegenstrijdig
2) de projectstructuur, inclusief de betrokken functies en/of organisaties
3) de verantwoordelijkheden, bevoegdheden en de communicatiestructuur
4) de te volgen ontwikkelstappen, inclusief de manier waarop de organisatie voor iedere stap nagaat, beoordeelt en vaststelt of deze voldoet aan de vereisten en de beoogde resultaten
5) relevante informatie over vergelijkbare ontwikkelingen (‘best practices’) (indien van toepassing)
Resultaten:
Beschrijving van het resultaat van de invoering van de nieuwe dienstverlening of het nieuw product of project. Voldoet de uitkomst aan het vooraf gestelde resultaat en is er voldoende informatie beschikbaar voor een beheerste invoering (inclusief invoerings-plan).
Conclusie:
Beschrijf de belangrijkste bevindingen van het project.
1. medisch-klinische abstracts
2. paramedische abstracts
1. De eisen waaraan de medisch-klinische abstracts dienen te voldoen zijn als volgt:
- Lettertype Arial, grootte 10 pts, to submit the Word document.
- De titel wordt in "vette" hoofdletters weergegeven
- Het abstract bevat maximaal 3000 karakters, inclusief spaties, exclusief afbeelingen en tabellen. Het is toegestaan om
afbeeldingen en tabellen in te voegen, echter mag het abstract dan maximaal 2500 karakters bevatten, exclusief de titel en de
auteurs.
- De namen van de auteurs en affiliaties moeten als volgt worden weergegeven:
PROFILING OF RENAL …..
MH Jansen1, SH Pietersen2, J. de Vries3, MP Kuiper2, R. Lubbers3, GJ van Doorn4, H. van der Dorst1. 1Dept. of Pathology, University Medical Center Groningen, 2Dept of Cell Biology, University Medical Center Groningen, 3Clin. Pharmacology, Charite Univ, Berlin, 4Dept of Nephrology, University Medical Center Groningen
...gevolgd door de rest van de inhoud in MS-Word Arial 10.
Het abstract mag worden aangeboden in zowel het Nederlands als in het Engels en hebben de volgende indeling:
- titel van het abstract (in vette hoofdletters), auteurs en positie van de auteurs, instelling en afdeling.
- inleiding
- methoden
- resultaten
- conclusie
Inleiding:
Aanleiding en redenen voor het onderzoek van het onderwerp. Uitleg van welke theorieën en voorgaande wetenschap ten grondslag ligt aan het onderzoek. Het leggen van nieuwe verbanden, nieuwe discussies en veronderstelling, probleem en doel van het onderzoek
Methoden:
Laat zien hoe het onderzoek werd uitgevoerd. U beschrijft nauwkeurig iedere fase van het onderzoek. Hierin staat informatie over proefobjecten, welke apparatuur is gebruikt, waar het onderzoek is uitgevoerd en hoe het onderzoek eruit zag.
Resultaten:
De resultaten worden beschreven. Dit is puur voor statistische analyse. De auteur legt uit welke statistische methode hij heeft gebruikt en wat de resultaten waren.
Conclusie:
Het interpreteren van de data en het trekken van conclusies. Daarnaast is hier ook het antwoord op de probleemstelling.
2. De eisen waaraan de paramedische abstracts dienen te voldoen zijn als volgt:
Paramedisch abstracts (Evidence Based Practice of Kwaliteitsverbeterproject) moeten in het Nederlandse worden ingediend.
Voor abstracts geldt een verplichte lay-out:
- Gebruik voor het indienen een pdf-document met het Arial lettertype, grootte 10 punts.
- Titel moet vetgedrukt en in hoofdletters worden vermeld.
- Het abstract mag maximaal 3000 karakters bevatten, inclusief spaties en zonder figuur of tabel. Het is
mogelijk om een figuur of tabel in te voegen, dan mag het abstract maximaal 2500 karakters bevatten,
exclusief de titel en de auteurs).
- Auteursnamen en affiliaties moeten worden ingevoerd zoals hieronder in het voorbeeld aangegeven.
HET GEBRUIK VAN…..
M.H. Jansen1, S.H. Pietersen2, J. de Vries3, M.P. Kuiper2, R. Lubbers3, G.J. van Doorn4, H. van der Dorst1. 1Dept. of Pathology, University Medical Center Groningen, 2Dept of Cell Biology, University Medical Center Groningen, 3Clin. Pharmacology, Charite Univ, Berlin, 4Dept of Nephrology, University Medical Center Groningen
…vervolgens de inhoud in Arial 10.
Het abstract voldoet aan de volgende indeling:
-inleiding
-methoden
-resultaten
-conclusie
Inleiding:
Beschrijving projectplan zoals bijvoorbeeld een nieuwe dienst, een nieuw product of een nieuwe werkwijze, waarbij rekening is gehouden dat het project voldoet aan de geldende wet - en regelgeving en de patiëntveiligheid voldoende is gegarandeerd. Daarbij wordt de relatie gelegd met de behoeften van patiënten, de afdeling, de organisatie en eventueel het overheidsbeleid.
Methoden:
Beschrijving van het projectplan met daarin een korte omschrijving van:
1) de eisen die aan het beoogde resultaat worden gesteld. Deze zijn compleet, ondubbelzinnig en niet tegenstrijdig
2) de projectstructuur, inclusief de betrokken functies en/of organisaties
3) de verantwoordelijkheden, bevoegdheden en de communicatiestructuur
4) de te volgen ontwikkelstappen, inclusief de manier waarop de organisatie voor iedere stap nagaat, beoordeelt en vaststelt of deze voldoet aan de vereisten en de beoogde resultaten
5) relevante informatie over vergelijkbare ontwikkelingen (‘best practices’) (indien van toepassing)
Resultaten:
Beschrijving van het resultaat van de invoering van de nieuwe dienstverlening of het nieuw product of project. Voldoet de uitkomst aan het vooraf gestelde resultaat en is er voldoende informatie beschikbaar voor een beheerste invoering (inclusief invoerings-plan).
Conclusie:
Beschrijf de belangrijkste bevindingen van het project.
1. BERICHTGEVING OVER ACCEPTATIE
U ontvangt op 15 februari bericht van ons over de uitslag van de ingediende abstracts:
- u bent uitgenodigd om uw abstract(s) oraal te presenteren, of
- u bent uitgenodigd om uw abstract(s) als een "visual abstract" (voorheen: poster) te presenteren, of
- uw abstract(s) is niet uitgenodigd voor een orale of visual presentatie.
2. HET VOLGNUMMER VAN UW ABSTRACT
Op de pagina "Abstracts overview" vindt u per categorie 1 of 2 pdf-file(s):
- een pdf-file met daarin de abstracts die oraal worden gepresenteerd, en
- een pdf-file met daarin de abstracts die visual worden gepresenteerd (niet van toepassing in 2023).
De abstracts in de pdf-files zijn gesorteerd op het inschrijfnummer van de abstract-indieners, zodat u aan de hand van uw inschrijfnummer uw abstract(s) eenvoudig terug kunt vinden.
3. ORALE PRESENTATIES - WAAR EN WANNEER?
Klik hier voor de "Line-up" per congresdag met de sessies waarin de abstracts voor orale presentaties zijn geplaatst.
Per sessie wordt vermeld:
- het tijdstip waarop de sessie plaatsvindt,
- de zaal waarin de sessie plaatsvindt,
- het sessienummer,
- de abstract categorien van de abstracts die worden gepresenteerd,
- de volgorde van de volgnummers van de abstracts waarop zij worden gepresenteerd,
- de lengte van de presentatie en de daaropvolgende discussie
Het is belangrijk dat de presentatie- en discussietijd in acht worden gehouden. De chairs van de sessies krijgen de nadrukkelijke instructie om bij overschrijding van de tijd de betreffende spreker te verzoeken de voordracht te beëindigen. Houdt u daarom rekening met voldoende maar een redelijk aantal slides in relatie tot de beschikbare tijd.
4. VISUAL ABSTRACTS
Abstracts die zijn uitgenodigd voor een visual presentatie zullen worden geplaatst in een gemodereerde sessie. De indeling van de presentatie wordt later bekend gemaakt.
5. VOERTAAL
- De oral abstracts in de categorieën "basic science" en "medical/clinical" moeten in het Engels worden gepresenteerd,
- alle visual abstracts moeten in het Engels worden opgemaakt,
- de oral abstracts in de categorie "paramedisch" moeten in het Nederlands worden gepresenteerd.
6. AANLEVEREN IN SPEAKERS CORNER
Alle abstracts en visual abstracts moeten vooraf in Speakers Corner worden aangeleverd. Het formaat is PowerPoint formaat, beeldgrootte 16:9.
Zorg dat u zich een uur voorafgaand aan uw sessie meldt in Speakers Corner. Ons team heet u daar van harte welkom en zl u verder begeleiden.
7. PRIJZEN
De organisatie kent geldprijzen toe aan de beste abstracts in iedere categorie en aan de beste visual abstracts in iedere categorie:
€ 500,00 voor de beste medisch/klinische abstract
€ 500,00 voor de beste basaal wetenschappelijke abstract
€ 500,00 voor de beste paramedische abstract
€ 250,00 voor de beste medisch/klinische visual abstract
€ 250,00 voor de beste basaal wetenschappelijke visual abstract
De winnaars dienen zelf het prijzenformulier in te vullen en op te sturen naar info@nefrologiedagen.nl
Klik hier voor het prijzenformulier (volgt)
8. RESTITUTIE VOOR GEACCEPTEERDE ORAL EN VISUAL ABSTRACTS
Indien uw abstract is geaccepteerd voor presentatie kunt u een restitutie op het inschrijfgeld aanvragen. De restitutie bedraagt maximaal € 50,00, ongeacht het aantal abstracts dat u indient en ongeacht het aantal abstracts dat is geaccepteerd voor presentatie.
Klik hier voor het restitutieformulier
U ontvangt op 15 februari bericht van ons over de uitslag van de ingediende abstracts:
- u bent uitgenodigd om uw abstract(s) oraal te presenteren, of
- u bent uitgenodigd om uw abstract(s) als een "visual abstract" (voorheen: poster) te presenteren, of
- uw abstract(s) is niet uitgenodigd voor een orale of visual presentatie.
2. HET VOLGNUMMER VAN UW ABSTRACT
Op de pagina "Abstracts overview" vindt u per categorie 1 of 2 pdf-file(s):
- een pdf-file met daarin de abstracts die oraal worden gepresenteerd, en
- een pdf-file met daarin de abstracts die visual worden gepresenteerd (niet van toepassing in 2023).
De abstracts in de pdf-files zijn gesorteerd op het inschrijfnummer van de abstract-indieners, zodat u aan de hand van uw inschrijfnummer uw abstract(s) eenvoudig terug kunt vinden.
3. ORALE PRESENTATIES - WAAR EN WANNEER?
Klik hier voor de "Line-up" per congresdag met de sessies waarin de abstracts voor orale presentaties zijn geplaatst.
Per sessie wordt vermeld:
- het tijdstip waarop de sessie plaatsvindt,
- de zaal waarin de sessie plaatsvindt,
- het sessienummer,
- de abstract categorien van de abstracts die worden gepresenteerd,
- de volgorde van de volgnummers van de abstracts waarop zij worden gepresenteerd,
- de lengte van de presentatie en de daaropvolgende discussie
Het is belangrijk dat de presentatie- en discussietijd in acht worden gehouden. De chairs van de sessies krijgen de nadrukkelijke instructie om bij overschrijding van de tijd de betreffende spreker te verzoeken de voordracht te beëindigen. Houdt u daarom rekening met voldoende maar een redelijk aantal slides in relatie tot de beschikbare tijd.
4. VISUAL ABSTRACTS
Abstracts die zijn uitgenodigd voor een visual presentatie zullen worden geplaatst in een gemodereerde sessie. De indeling van de presentatie wordt later bekend gemaakt.
5. VOERTAAL
- De oral abstracts in de categorieën "basic science" en "medical/clinical" moeten in het Engels worden gepresenteerd,
- alle visual abstracts moeten in het Engels worden opgemaakt,
- de oral abstracts in de categorie "paramedisch" moeten in het Nederlands worden gepresenteerd.
6. AANLEVEREN IN SPEAKERS CORNER
Alle abstracts en visual abstracts moeten vooraf in Speakers Corner worden aangeleverd. Het formaat is PowerPoint formaat, beeldgrootte 16:9.
Zorg dat u zich een uur voorafgaand aan uw sessie meldt in Speakers Corner. Ons team heet u daar van harte welkom en zl u verder begeleiden.
7. PRIJZEN
De organisatie kent geldprijzen toe aan de beste abstracts in iedere categorie en aan de beste visual abstracts in iedere categorie:
€ 500,00 voor de beste medisch/klinische abstract
€ 500,00 voor de beste basaal wetenschappelijke abstract
€ 500,00 voor de beste paramedische abstract
€ 250,00 voor de beste medisch/klinische visual abstract
€ 250,00 voor de beste basaal wetenschappelijke visual abstract
De winnaars dienen zelf het prijzenformulier in te vullen en op te sturen naar info@nefrologiedagen.nl
Klik hier voor het prijzenformulier (volgt)
8. RESTITUTIE VOOR GEACCEPTEERDE ORAL EN VISUAL ABSTRACTS
Indien uw abstract is geaccepteerd voor presentatie kunt u een restitutie op het inschrijfgeld aanvragen. De restitutie bedraagt maximaal € 50,00, ongeacht het aantal abstracts dat u indient en ongeacht het aantal abstracts dat is geaccepteerd voor presentatie.
Klik hier voor het restitutieformulier
LAYOUT PRESENTATIE
BELANGRIJK!!
Het is verplicht om bij aanvang van uw slides de disclosure van de CGR aan uw toehoorders te laten zien. Met het tonen van deze slide bent u transparant over de al dan niet aanwezige (commerciële) banden met de industrie of andere belanghebbende organisaties. Het niet opnemen van deze slide kan leiden tot een claim en sancties vanuit de IGJ. Klik hier hier voor het downloaden van de slide.
BELANGRIJK!!
Het is verplicht om bij aanvang van uw slides de disclosure van de CGR aan uw toehoorders te laten zien. Met het tonen van deze slide bent u transparant over de al dan niet aanwezige (commerciële) banden met de industrie of andere belanghebbende organisaties. Het niet opnemen van deze slide kan leiden tot een claim en sancties vanuit de IGJ. Klik hier hier voor het downloaden van de slide.